درمان تبخال تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. طبق آمار بدست آمده از ۶ نفر از سن ۱۴ الی ۴۹ سال ممکن است یک نفر به این ویروس مبتلا شده باشد. جالب است بدانید که بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به بیماری تبخال تناسلی از ابتلای خود به این بیماری بی خبر هستند.

علائم تبخال دستگاه تناسلی

ممکن است در اطراف دستگاه تناسلی خود احساس خارش یا گزگز کنید. به دنبال آن معمولاً تاول های ریز و دردناکی ایجاد می شود که با ترشح یا خونریزی همراه است. بیشتر افراد در طی چند هفته پس از ابتلا به ویروس از شخص دیگر ، علائم را مشاهده می کنند. اولین بار که اتفاق می افتد ، ممکن است تب ، سردرد یا احساسات شبیه آنفلوآنزا داشته باشید. برخی از افراد علائم کمی دارند و یا کلا علائمی ندارند.

چه کسانی به تبخال تناسلی مبتلا می شوند؟

تبخال دستگاه تناسلی معمولاً از ویروسی به نام هرپس سیمپلکس -۲ (HSV-2) ناشی می شود. این ویروس از هم از افراد با علامت و هم از افراد بدون علامت قابل انتقال می باشد.

با داشتن هر نوع رابطه جنسی – واژینال ، دهان یا مقعد – با کسی که آلوده است ، تبخال ممکن است ایجاد شود. این بیماری در بسیاری از مکان ها مانند آمریکا شایع است به طوری که از هر ۵ بزرگسال ۱ نفر به آن مبتلا می شود. تبخیال تناسلی با برخورد با قسمت های آلوده فرد مبتلا قابل انتقال است به طوری که حتی در رابطه جنسی دهانی نیز ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شود. اما به دلیل آنکه این ویروس نمی تواند در فضای آزاد به مدت طولانی زنده بماند، در نتیجه با استفاده از توالت فرنگی و … قابل انتقال نیست.

تشخیص تبخال تناسلی به چه صورت است؟

گاهی اوقات افراد یک جوش خود را با تبخال اشتباه می گیرند. پزشک شما می تواند با استفاده از تست نمونه کوچکی از زخم ها را بگیرد. اگر علائمی ندارید اما فکر می کنید ممکن است تبخال داشته باشید ، پزشک می تواند آزمایش خون انجام دهد. ممکن است چند روز طول بکشد تا نتیجه بگیرید.

چگونه تبخال پزشک داروی ضد ویروسی برای شما تجویز می کند. این قرص ها می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید و شیوع آن را کوتاه کنید. در این فاصله ، با دیگران بوسید یا هر نوع رابطه جنسی نداشته باشید. حتی اگر علائمی نداشته باشید ، باز هم می توانید بیماری را گسترش دهید.

چگونه می توان از شیوع جلوگیری کرد

برخی از افراد فقط در صورت احساس خارش و سوزن سوزن شدن ، به معنای ازدیاد شیوع بیماری – یا هنگام بروز زخم ها – داروهای خود را مصرف می کنند تا از بدتر شدن آن جلوگیری کنند. اگر این موارد را انجام دهید:

•     شیوع زیادی داشته باشید
  •     می خواهید از شیوع بیشتر جلوگیری کنید
  •     می خواهید خطر شیوع آن را به شریک زندگی خود کاهش دهید

آیا درمانی وجود دارد؟

ممکن است چندین سال به این بیماری مبتلا باشید ولی از آن بی خبر بوده و بدون علامت زندگی کنید. تنها با آزمایش می توانید از ابتلا  و یا عدم ابتلا به آن اطلاع دقیقی کسب نمایید. ضخم های ناشی از این بیماری را می توان با دارو و یا سایر روش های درمان برطرف نمود. اما ویروس آن تا اخر عمر با شما همراه است.

چگونه از تبخال جلوگیری کنیم

تا زمانی که از نظر جنسی فعال باشید ، احتمال ابتلا به تبخال وجود دارد. اگر هربار از کاندوم یا پلی یورتان یا سد دندانی برای هر فعالیت استفاده کنید ، احتمال آن بسیار کم است که مبتلا شوید ولی درصد ابتلا صفر نمی باشد. سد یا کاندوم فقط از ناحیه ای که پوشانده محافظت می کند. اگر تبخال ندارید ، شما و همسرتان باید آزمایش های لازم  را قبل از رابطه جنسی انجام دهید. اگر هر دو عاری از بیماری هستید و با افراد دیگر رابطه جنسی ندارید ، درصد ابتلا به بیماری بسیار کم است.

چگونه در هنگام شیوع احساس بهتری داشته باشیم

لباس های گشاد و لباس زیر نخی بپوشید.

از آفتاب یا گرما که می تواند تاول های بیشتری ایجاد کند ، خودداری کنید.

یک حمام گرم و آرامش بخش بگیرید.

از صابون ها یا دوش های معطر نزدیک تاول های خود استفاده نکنید.

رابطه جنسی و تبخال تناسلی

در صورت ابتلا به تبخال دستگاه تناسلی هنوز می توانید رابطه جنسی برقرار کنید ، اما باید به همسرتان بگویید که ویروس دارید. آنها باید بدانند تا بتوانند آزمایش شوند. در هر زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. در هنگام شیوع هرگز رابطه جنسی برقرار نکنید.

تبخال و بارداری

اگر باردار هستید و به تبخال مبتلا هستید ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که فرزند خود را با سزارین انجام دهید. چرا؟ در هنگام زایمان واژینال ، ویروس تبخال می تواند به کودک شما سرایت کند ، به خصوص اگر اولین شیوع شما در حدود زمان زایمان اتفاق بیفتد. این ویروس می تواند مشکلات جدی تری به کودک شما ایجاد کند اما زایمان سزارین احتمال آن را کمتر می کند. همچنین با نزدیک شدن به موعد مقرر ، ممکن است پزشک از شما داروی ضد ویروسی  برای شما تجویز کند.